Stilkurs del III A – Basisgarderoben, din livsstil og dine behov.

Etter å ha gjennomgått del I og II av stilkurset, har du forhåpentligvis begynt å få en ganske klar oppfatning av hva stilen din er, og hva du skal se etter m.h.t. passform og kvalitet når du nå etter hvert skal begynne å bygge opp basisgarderoben din.

Tenk på at i tillegg til stilen din, skal basisgarderoben også reflektere livsstilen din. Det er kanskje litt upraktisk med en garderobe full av flotte kjoler hvis du stort sett bruker dagene på jobben og til å skysse podene til og fra fotballtrening og pianotimer?

Det første du bør gjøre, er dermed å foreta deg en aldri så liten analyse av de daglige aktivitetene dine over en viss periode. Notèr alle aktiviteter du vanligvis gjennomfører i løpet av f.eks. 3 uker, og anslå hvor mye tid du bruker på hver aktivitet. Ikke tenk antall timer eller faktisk tid, men heller hvor mange dager i løpet av perioden du utfører hver aktivitet.

Jeg er f.eks. på jobb 15 dager i løpet av perioden. Jeg gjør en eller annen form for fysisk aktivitet 9 av dagene i perioden, går ut 3 ganger og har fritid hjemme alle dagene. Framstilt i et kakediagram ser livsstilsdiagrammet mitt omtrent slik ut:

Diagrammet gir en  godpekepinn om hva garderoben min bør inneholde av klær til de ulike aktivitetene jeg utfører i løpet av perioden.

Jeg tilbringer for eksempel nesten en tredjedel av tiden på jobb, og siden jeg er i en jobb der jeg til en hver tid er synlig for publikum, må jeg kle meg deretter. Det er ikke noen kleskode på arbeidsplassen min, så jeans og en pen blazer er bra nok i massevis, men samtidig også definert som jobbantrekk og noe jeg ikke bruker hjemme til vanlig.

Hjemme og på fritiden kan jeg jo kle meg akkurat som jeg vil, så selv om denne delen utgjør ganske mye av kakediagrammet, betyr det ikke at jeg trenger en stor mengde «hjemmeklær», men snarere at klærne i denne kategorien skal kunne brukes til alle de ulike typene av fritids- og hjemmeaktiviteter som jeg gjør, det være seg «koseklær» til TV-titting om kvelden, det jeg har på meg når jeg gjør innkjøp, besøker venninner osv.

Jeg bedriver ulike former for fysisk aktivitet året rundt, så der trenger jeg klær til trening ute og innendørs, og som kan brukes til ulike årstider og værforhold.

Innimellom dukker det opp anledninger som krever noe litt penere en jobbantrekk, så en liten del av garderoben bør bestå av denne typen plagg.

Et slikt diagram er jo ikke en utfyllende analyse, men gir som sagt en god pekepinn til hva du trenger i garderoben din for at den skal passe til din hverdag. Når du nå har kartlagt dette behovet, vil det også være lettere for deg å identifisere hva du eventuelt mangler for at garderoben din skal være funksjonell, noe vi skal komme tilbake til litt senere i stilkurset.

I neste del av stilkurset skal jeg vise hvordan du går fram for å rydde i klesskapet ditt og bli kvitt det du ikke bruker og som bare tar opp verdifull skapplass. Fram til da kan du jo bruke litt tid på å finne ut om den nåværende garderoben din passer til livsstilen din, eller om det er behov for en og annen justering.

2 thoughts on “Stilkurs del III A – Basisgarderoben, din livsstil og dine behov.

Legg igjen en kommentar

