Birkenstocks

En av de mest utskjelte – men også populære – trendene i år, må vel være Birkenstock-sandalene. De er jo i utgangspunktet en type helsesandaler/fotformsko, men har altså fått en oppsving de siste par årene som noe av det mest trendy du kan ha på føttene.

Det begynte med  Cèline’s vår/sommerkolleksjon for våren 2013 da modellene kom tuslende ut på catwalken i komfortable, flate, fotformsko-liknende sandaler. I september samme år hadde amerikanske Vogue en ni-siders motereportasje med Miranda Kerr i Birkenstocks, og dermed var trenden et faktum og spredde seg via kjendiser og motebloggere.

Originale Birkenstocks, og da spesielt den klassiske modellen «Arizona» har etter sigende vært vanskelig å få tak i som følge av den store etterspørselen, men siden «alle» – til og med de store motehusene – har kommet med sin egen versjon av den populære sandalen, så er det i alle fall fullt mulig å få tak i noe som likner.

Birkenstocks er nok en type sko man enten elsker eller hater, mange synes jo at de er utrolig stygge. Jeg for min del synes at det er en morsom trend (for ikke å nevne behagelig), og gikk til anskaffelse av et par Birkenstock-liknende sandaler for et par år siden, da jeg var på ferie i Hellas og de var veldig populære der.

Jeg synes Birkenstocks og liknende sko blir finest til antrekk der de skaper en kontrast, med mindre man vil ta hippie-stilen helt ut, da. Modeller som f.eks. Gizeh, Adria, Ibiza og Piazza gir et lettere og mer feminint inntrykk enn Arizona, om man foretrekker det.

 

 
 
 
 Hva synes du om Birkenstocks?
 
(Foto via Pinterest)

2 kommentarer om “Birkenstocks

  1. mariaterzan sier:

    Diskuterte for litt siden med datteren min ang. dette. Jeg liker ikke hvordan de ser ut og foretrekker flipflops – men på bildene her ser det ikke ille ut, og mange kan være fine med de – MEN det er ikke noe jeg vil gå til anskaffelse av 🙂

    Liker

  2. Karianne sier:

    Hei Maria, så koselig at du legger igjen en kommentar 🙂 Jeg pleide å synes at Birkenstocks var ganske stygge, men etter den ferien i Hellas der alle gikk med dem og jeg kjøpte mitt eget par, så forandret jeg oppfatning litt etter litt, og nå synes jeg de er ganske kule, men kanskje ikke akkurat fine. Er også veldig glad i flipflop'ene mine!

    Liker

Legg igjen en kommentar

