Pakketips til feriegarderoben del 3: Den (nesten) perfekte feriegarderoben – del 1


Som jeg nevnte i del 1, så pleide jeg alltid å pakke alt for mye når jeg skulle ut å reise – det være seg ferie, kurs i forbindelse med jobben, you name it. I fjor pakket jeg alt jeg trengte for en 4-ukers ferie i en mellomstor koffert, hadde godt med plass og faktisk mer klær enn jeg brukte i løpet av de 4 ukene. På et kurs jeg var på i Oslo i midten av mai, hadde jeg klær og sko for 3 dager som håndbagasje, og hadde likevel ikke på meg samme antrekk noen av dagene!

Hemmeligheten bak å pakke lett men likevel ha mange antrekk å velge i, er å pakke plagg som kan kombineres på mange måter. På engelsk kalles dette for en «capsule wardrobe», men jeg tror ikke det finnes noe godt norsk begrep – kleskluster, kanskje?

Hele konseptet med «capsule wardrobe» går ut på å velge et begrenset antall plagg som kan kombineres med hverandre og på den måten danne grunnlaget for mange ulike antrekk.

Du tror kanskje ikke at det er mulig, men av 18 plagg kan man enkelt lage 40-50 forskjellige kombinasjoner! Et omfang på 15-20 plagg burde dermed være tilstrekkelig for de fleste, litt avhengig av.

Det krever selvsagt en del planlegging på forhånd, men det går lettere etter hvert som man blir vant til det. Ikke minst er tiden du bruker verdt det fordi du kan reise med en lett og liten koffert men likevel ha antrekk til alle anledninger.

Slik gjør du det:

1)   Vurdèr klesbehovet ditt i forhold til vær, temperaturforhold og planlagte aktiviteter osv. Har du alt du behøver? Hvis ikke, gå til anskaffelse av det du mangler.

2)   Tenk på hvilken type klær du foretrekker til vanlig, og la feriegarderoben din være basert på disse. Hvis du ikke bruker kjoler og skjørt til vanlig, så gjør du det kanskje ikke i ferien heller?

3)   Forsøk så langt som mulig å holde deg til 3-5 farger som passer sammen – det er dette som gjør alle kombinasjonene i en «capsule wardrobe» mulig:

                                    i.    Velg noen plagg i nøytrale farger

                                                             ii.      Velg deretter noen plagg i èn eller to av favorittfargene dine

                                                            iii.      Om du ønsker, velg noen plagg med trykk eller mønster som passer til
                                           de andre plaggene
 

       4)      Sett sammen feriegarderobene av de plaggene du har valgt ut som:

a.       Passer til klima og aktiviteter

b.      Stemmer overens med slik du foretrekker å kle deg

c.       Passer inn i fargeskjemaet du har valgt.

 
5)     Prøv alle klærne for å se om de passer – husk at du skal føle deg bekvem i samtlige plagg du plukker ut til feriegarderoben din!

6)      Prøv ut alle mulige (og eventuelt umulige) kombinasjoner av de plaggene du har plukket ut. En god tommelfingerregel er å ha flere overdeler enn underdeler, da det gir flere kombinasjonsmuligheter.
 
 

Følg med i morgen, da viser jeg flere eksempler på hvordan man kan sette sammen feriegarderoben.

(Illustrasjonfoto lånt fra Pinterest)

4 thoughts on “Pakketips til feriegarderoben del 3: Den (nesten) perfekte feriegarderoben – del 1

  1. Moffeliten sier:

    Jeg har et annet spørsmål, som ikke har med dette å gjøre. Jeg lurte på den telleren som du har på siden, som heter Live Traffic Feed. Jeg kunne tenke meg en slik selv, men er litt usikker på om den kan inneholde virus. Jeg har fått virus tidligere av gadgets som jeg hadde på bloggen.

    Er denne gadgeten sikker? Og hvor legger jeg inn html-koden for denne…?

    Lik

  2. Karianne sier:

    Trafikkfeeden har jeg hentet hos feedjit.com, der kan du selv bestemme farger og utseende osv., og så får du en html-kode som du kopierer og limer inn i sidebaren (eller der du vil ha den) på bloggen din. Ser flere andre bloggere, både norske og utenlandske, som bruker denne, så jeg vil tro at den er trygg. PC'en min har veldig god virusbeskyttelse, og jeg har ikke fått noe virusvarsel så langt 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

